Ny flyglinje mellan Växjö och Bromma invigd – stärker tillgängligheten och främjar hållbart resande
Måndagen den 2 juni markerade en viktig milstolpe för regionen när Västflygs nya flyglinje mellan Växjö och Stockholm Bromma invigdes. Med premiärflyget OJ500, som lyfte från Växjö Småland Airport kl. 07:05, inleddes en ny och smidig förbindelse mellan Växjöregionen och huvudstaden.
Invigningen uppmärksammades med en ceremoni på flygplatsen vid ankomsten av returflyget OJ501 från Bromma. Representanter från Västflyg, flygplatsledningen, Region Kronoberg, Växjö kommun och det lokala näringslivet deltog i firandet. Bland talarna fanns bland andra entreprenörerna Santhe Dahl och Mattias Sjöberg – två nyckelpersoner bakom etableringen av linjen.
– Det här är mer än en flyglinje – det är en länk mellan regionens tillväxt och huvudstadens möjligheter, sade Stefan Smith från Västflyg under sitt invigningstal.
Flyglinjen är resultatet av ett nära samarbete mellan regionala aktörer och ses som ett viktigt tillskott både för näringslivet och privatresenärer i Kronobergs län. Linjen främjar inte bara tillgänglighet, utan är också ett steg mot mer hållbart resande. Västflyg är först i världen med att använda maxinblandning av bioflygbränsle i sin reguljära trafik – något som gör den nya satsningen extra betydelsefull ur klimatsynpunkt.
Flygningarna mellan Växjö och Bromma sker dagligen fram till vecka 27, då ett sommaruppehåll tar vid. Trafiken återupptas igen vecka 33. Dessutom erbjuds avgångar mellan Växjö och Visby under Almedalsveckan (vecka 22).
Biljetter bokas via: www.vastflyg.se
